Ik heb zonder contact een half jaar een huisgehuurd, er bleken achteraf krasjes op de keukenkastjes te zitten.verhuurder wil geld!wat is mijn recht?

Want de krasje heb ik absoluut niet expres gemaakt, dit is waarschijnlijk bij het schoonmaken gebeurd. De verhuurder dreigt met een rechtzaak, naar mijn idee is dit het risico van de verhuurder. Wie kanmij helpen?

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik ben er ook achter gekomen dat zij het huis zonder vergunning of belasting te betalen verhuurde aan ons

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (11)

Ik zou samen met de verhuurder voor een oplossing zoeken. Zeg bijvoorbeeld om het zelf op te knappen. Een nieuw kastje is immers goedkoper dan een rechtzaak.

Integendeel is de kans groot dat hij de rechtzaak verliest aangezien hij geen bewijs heeft dat jij het gedaan hebt met opzet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je geen rare dingen hebt gedaan, en de krasjes zijn ontstaan door een normale manier van schoonmaken, valt dit onder slijtage. En normaal gevolg van normaal gebruik. De eigenaar kan de kosten voor het herstel van slijtage niet verhalen op de huurder.
Hij zal dus moeten aantonen dat de krasjes zijn ontstaan door oneigenlijk gebruik, anders staat hij niet in zijn recht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij het huis illegaal verhuurde, zou ik niet zo bang zijn voor een rechtzaak..
Krasje vallen onder normale gebruiksschade, en als hij het vergoed had willen hebben had hij maar een huurcontract moeten opstellen waar dit in staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat hem maar een rechtzaak aanspannen. De uitslag is al. Geen contract, geen poot om op te staan.
Misschien miet je, als hij moeilijk blijft doen, eens laten vallen dat je volgende week een afspraak hebt op het belastingkantoor ......... dan draait hij waarschijnlijk zo snel bij dat je het niet eens door hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet hij maar normale keukenkastjes in zijn huis zetten. Goede keukenkastjes krassen niet bij het schoonmaken.
Ga er niet op in! Het is zijn woord tegen het jouwe, je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen en dit kan hij nooit bewijzen. Zonder contract heeft hij geen poot om op te staan, het is dom van zijn kant om niet in een contract op te stellen dat je ermee accoord gaat dat je als huurder voor enige schade op moet komen.
Dit heeft hij dus verzuimd en daarmee kan hij echt niets van jou eisen. Hij is dus aan het bluffen en hoopt je te intimideren zodat je klakkeloos betaalt. Niet doen! Laat hem maar dreigen, hij zal niets doen. Doet hij het wel, dan zou hij pas echt dom bezig zijn. Geen rechter kan jou veroordelen tot het betalen van schade die niet bewezen kan worden.
amc
13 jaar geleden
Ik zeg laat hem die rechtzaak maar beginnen dat win je altijd!
neem wel alvast contakt op met een advokaat of een andere juridiese adviseur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die rechtszaak begint hij niet eens als je niet betaalt, want hij zit zelf al zwaar fout omdat hij het huis illegaal aan je verhuurde. Hij probeert je alleen maar bang te maken, want wettelijk gezien kan hij dus nog niet eens bewijzen dat jij in zijn huis hebt gewoond zonder dat hij zelf nat gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de betrekking van een huurwoning behoor je samen een inventarislijst op te stellen met daarop de toestand van het inventaris. Dat onderteken je en dat is later de basis voor de controle van de woning als je deze verlaat.
Als die lijst niet bestaat heeft de verhuurder geen boot om op te staan. hij kan niets bewijzen. Dus laat hem maar dreigen met de rechter, dat doet hij toch niet.
De rest van je verhaal is eigenlijk niet zo belangrijk voor deze kwestie.

Toegevoegd na 43 seconden:
boot is wel leuk maar ik bedoel poot!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je geen zorgen, krasjes onstaan nou eenmaal met schoonmaken of stoten. Dat hoort bij leven in huis. Bovendien kan een likje verf dat al teniet doen.

Een rechtszaak is al helemaal belachelijk want dan moet ie een advocaat betalen voor de kosten van een blik verf of een deurtje. Advocaten zullen hem dat afraden trouwens. Een huurder, via onderverhuur of gewoon, heeft heel veel rechten en kan er ook niet zomaar worden uitgegooid. Dat kan niet als alles goed zou lopen en al helemaal niet als ie niks opgeeft bij de belasting.

1 telefoontje naar de belasting en hij heeft meer problemen dan hij aankan. Dreigen kan iedereen maar niet iedereen kan dat ook waarmaken.
Maar praten is altijd nog de beste optie. Ik zou dan ook niks zeggen over de belasting e.d. maar gewoon uitpraten.
Die belasting en je huurdersrechten zijn je grootste troef, dus niet gelijk op tafel gooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er vanaf hoe ernstig het is. Het beste is natuurlijk om dit als grote mensen op te lossen. Wat kost nou een aanrechtblad? Is wel te doen volgens mij. Wellicht is 50/50 een optie.

De verhuurder speelt overigens blufpoker met die rechtzaak denk ik, want geen weldenkend mens klaagt iemand aan met het risico op flinke kosten voor zo'n relatief klein bedrag. Tenzij het een principekwestie is natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij speelt ie inderdaad blufpoker als ie niet aangeeft dat ie verhuurt dus eigenlijk illegaal bezig is
dan lijkt het me zeker niet verstandig voor hem om door te zetten.